Greșeala clienților ce apelează la o agenție

Încep acest articol prin a vă ura La mulți ani! Fie ca acest an să vă aducă sănătate, bucurii și împliniri pe toate planurile.

 

Ceea ce vă voi povesti în continuare s-a întâmplat chiar în noaptea de revelion.

 

Pe data de 01.01.2019, o persoana a cerut o recomandare de agenție imobiliara, pe un grup de facebook.

 

Grupul avea undeva în jur de 18.000 membri.

 

După câteva păreri, sugestii de agenții sau agenți, de către membrii acelui grup, apare o postare a unui individ, care se plictisea teribil probabil de revelion, sau avea vreo frustrare și anume :

 

“Să nu semnați contracte cu agenția Domina, dacă ați semnat reziliați de îndată”.

 

Initial, m-am speriat. M-am gândit că a pațit ceva grav în relația de colaborare cu noi, așa că am verificat și mi-am întrebat colegii.

 

Nu l-am recunoscut dupa numele de pe Facebook, numele sau real fiind altul.

 

El nici nu era clientul agenției, nu colaborase personal cu noi. Îi răspund frumos politicos. Aveți mai jos mesajul pentru a vedea.

"Daniel Constantin: Atenție la agențiile imobiliare, nu acceptați clauza de exclusivitate, evitați agenția Domina Imobiliare, daca ați încheiat deja un contract, denunțați-l de îndată.

Ruben Draghici: Domnule Daniel Constantin, daca aveti nemulțumiri intemeiate, adresati-le forurilor competente sa le analizeze, nu pe grupuri de cetățeni civilizați." 

 

În plus nu cred că ați colaborat vreodată cu agenția Domina Imobiliare!

 

Acesta continuă, deși toate comentariile acelei postări erau pro Domina și împotriva lui.

Inclusiv administratorul grupului l-a avertizat și i-a spus să înceteze, că îl va elimina de pe acest grup, grupul fiind pentru altceva destinat nicidecum pentru dezbateri de genul.

Trebuie să-i mulțumesc acestui individ, pentru că m-a determinat să scriu acest articol.

Nu mă prea pricep eu la scris, dar motivația a fost prea puternică. Mai jos găsiți articolul.

---------------------------

M-am hotărât să scriu acest articol pentru a clarifica o situație destul de des întâlnită; aceea în care clientul după ce apelează la serviciile unei agenții imobiliare, și anume semnează un contract prin care angrenează niște oameni, munca lor, a întregii echipe, pentru vânzarea unei proprietăți imobiliare, mai exact pentru semnarea contractului de reprezentare, pentru consultanță de specialitate cu privire la actele necesare vânzării, consilierea cu privire la stabilirea prețului corect de vânzare, iar ulterior vizionarea imobilului, realizarea unui set de fotografii, promovarea lui pe diferite site-uri de specialitate și aici mă refer și la poze interior, exterior, cu imobilul, adresa exactă prin poziționarea acestuia pe hartă, amplasarea de bannere la locația respectivă, inscripționate cu mesajul “De Vânzare” sau după caz “De Închiriat” , trimiterea de emailuri cu prezentarea proprietații către întreaga bază de date cu persoane care au cerințe asemanătoare, organizarea de sesiuni de vizionare cu potențiali clienți și multe alte demersuri pe care nu le mai menționez aici, ajunge să tranzacționeze imobilul.

 

Toate aceste demersuri sunt făcute conform obligatiilor contractuale asumate inițial și pe care clientul le-a contractat la libera sa alegere, fără a fi constrâns, fără a plati ceva pentru toate aceste resurse, timp, energie, bani, etc pe care agenția și consultantul imobiliar le investesc inițial din propriul buzunar, asumându-și un risc, acela ca în cazul în care imobilul nu este vândut in perioada contractului, agenția rămâne cu investiția și timpul alocat pierdut, făra a încasa nimic de la client.

 

Pentru a fi un echilibru, pentru a fi echitabil pentru ambele părți implicate, atat pentru client cat si pentru agentie, clientul ofera in schimbul acestor servicii primite, dreptul exclusiv ca acea agenție să se ocupe de imobilul său. Oferă acest drept prin semnarea unui contract de prestări servicii, de 3 pagini, fără clauze ascunse, un contract simplu de inteles, care a fost și vizat de ANPC, cu privire la faptul că nu încalcă drepturile consumatorului, nu conține clauze abuzive și că respectă legislația în vigoare.

 

Contractul îi este explicat la început, înainte de semnarea lui.

 

De asemenea, în unele situații îi este trimis și un draft al contractului prin email, înaintea întâlnirii pentru semnare. Menționez acest lucru pentru că vreau să scot clar în evidență că, potențialul client are suficient timp să studieze contractul în liniște, să se consulte cu diferite persoane, și ulterior, dacă este de acord cu condițiile acestuia, sa îl semneze.

 

Din momentul semnării contractului, agenția începe să iși facă treaba cum știe ea mai bine, pentru promovarea respectivului imobil.

 

După ce clientul semnează contractul, având încredere în serviciile agenției pe care a angajat-o să se ocupe de proprietatea sa, acesta nu trebuie să mai facă nimic. Toate obligațiile (amintite și mai sus) cad în sarcina agenției.

 

Aceasta investește bani, resurse, în promovarea ofertei, merge la fața locului, face poze, inspectează proprietatea pentru a o putea prezenta cât mai bine potențialilor clienți, dă sfaturi vânzătorului pentru a o face mai atractivă, montează bannere publicitare la fața locului pe proprietate cu semnul DE VÂNZARE sau după caz DE ÎNCHIRIAT.

 

În urma eforturilor depuse în vederea promovării imobilului, mii de persoane văd anunțul, atât online, la sediul agenției, cât și la fața locului după vizionarea cu agenția și este normal că, la un moment dat, să apară un cumpărător.

 

O parte din acești clienți încearcă să ia legătura separat cu proprietarul, din diverse motive, cum ar fi:

 

- din dorința de a negocia prețul (cred că prețul cerut și afișat de agenție este mai mare),

 

- sau cred ca agenția nu este de acord cu negocierea și cu prețul propus de ei, și îl influențează pe vânzător să nu accepte, de parcă ea nu are interesul să se facă tranzacția, să încaseze comisionul, chiar dacă este el puțin mai mic, este sigur.

 

Și așa începe adevarata problemă.

 

Clientul vânzător, cel care a semnat contractul, uită, nu dorește să mai țină cont de obligațiile asumate, se vede cu treaba rezolvată, se lasă influentat de cumpărătorul care îl caută și îi propune să facă tranzacția “ocolind” agenția, deși în multe cazuri și aceștia au contracte semnate, dacă s-au prezentat la sediul agenției.

 

Există de asemenea cazuri în care, cumpărătorii obțin informațiile telefonic, sau din anunț și se duc singuri la adresa imobilului.

 

Pentru noi, teoretic, nu este nicio problemă, spunem noi, atât timp cât este clauza de exclusivitate, motiv pentru care și punem poze din exterior, anunțuri cu harta locației, facem toate acestea pentru a crește șansele de vânzare, cu gândul că acel contract este respectat, și nu avem nicio problemă în a ne recupera investiția facut pe riscul nostru și obținerea unui profit în anumite situații, în funcție de cât timp durează, prețul la care se vinde proprietatea (preț pe care proprietarul îl acceptă, el putând refuză orice ofertă de preț mai mică decat prețul solicitat) și cât am ajuns să cheltuim cu promovarea ei până la momentul vânzării.

 

Ce spune proprietarul în apărarea sa?

 

Că nu am vândut-o noi, că el singur a reușit...

 

Bun, atunci eu vin si vă întreb, domnule proprietar: Cum de nu ați reușit singur, înainte să veniți la agenție, să vă vindeți imobilul?

 

Îi mai adresez o întrebare suplimentară: Imi puteți spune măcar numele clientului care v-a cumpărat casa? Ca să verificăm și noi în baza de date, activitățile noastre cu privire la proprietatea dumneavoastră. Astfel vă putem arăta poate, că are legatură cu demersurile noastre, ca este vorba de o persoana care ne-a sunat, sau cineva care a văzut un afiș sau un email (avem o evidență clară pentru un control mai bun)...

 

Proprietarul îmi răspunde că nu știe cum îl cheamă pe cumpărător... sau evită să ne spună... lucru care deja ne pune pe gânduri.

 

Îi spun: Știti, noi am cheltuit bani, am depus eforturi pentru promovarea imobilului dumneavoastră, si alta a fost înțelegerea..

 

El ( proprietarul imobilului): Da, dar nu ați vândut-o.

 

Eu: Nu am vândut-o pentru că nu ne-ați lăsat să o vindem. Noi am făcut tot ce puteam, îi spun în continuare. Dar inutil... pentru ca el o ține pe a lui "a vandut singur, nu datoreaza nimic".

 

Mai sunt și situații în care nu mai răspund la telefon, când sunt sunați de către agenție pentru a confirma o întâlnire pentru vizionare.

 

De ce oare?

 

Pentru ca ei deja au vandut-o, si incearca sa evite, lasand lucrurile in aer, in felul acesta crezand ca scapa de comisioanele agentiei.

 

A aparut din senin, ca prin minune, un cumparator, desi ei poate nu au anuntat pe nimeni ca vand, nu au facut niciun demers, si chiar daca ar fi anuntat sau facut ceva si pe cont propriu, nu este relevant, pentru ca stiu foarte bine ca indiferent de situatie, trebuie sa plateasca comision, daca se vinde acel imobil.

 

In contract scrie clar: daca se vinde indiferent in urma eforturilor depuse de proprietar pe cont propriu, sau in urma aducerii unui client de catre agentie la usa clientului, acesta (proprietarul) plateste comision. 

 

In situatia in care, in perioada in care contractul este valid, intre agentie si client, daca agentia nu reuseste sa vanda proprietatea, clientul nu plateste nimic.

 

Nu conteaza daca agentia a platit anunturi la site-uri partenere pentru promovarea ofertei, a cheltuit bani pe combustibil la deplasari, a stat ore/zile intregi sa convinga clientul sa cumpere acea proprietate, efectiv s-a dedicat ca si cand era oferta proprie, avand acel mandat de reprezentare.

 

Poate va intrebati de ce sa plateasca comision daca nu a venit agentia cu clientul de manuta?

 

Simplu. Va explic, pentru ca nu in toate situatiile, agentia poate sa aiba un control asupra tuturor persoanelor cu care intra in contact.

 

Agentia nu poate sa semneze cu toti clientii cumparatori contract de vizionare, ca ulterior sa il prezinte proprietarului si sa poata face dovada ca acel client ii apartine.

 

De ce? Pentru ca sunt si clienti cumparatori, care solicita la telefon dupa ce vad anunturile, informatii clare, precise, referitoare la adresa imobilului, cu scopul de a ajunge singuri, din diverse motive.

 

Credeti ca acel cumparator ii va spune vreodata vanzatorului de unde stie de anunt?

 

Sau daca-i va spune, acesta din urma va recunoaste, va veni la agentie si ne va ruga cu bani, pentru ca agentia si-a facut treaba bine, a promovat-o si a aparut un cumparator?

 

Ma indoiesc.

 

Si chiar daca am avea posibilitatea sa semnam contracte cu toti clientii, cumparatori, care suna la anunt, un client care vine la vizionare, poate sa fie un interpus pentru altcineva, doar sa culeaga informatiile necesare, iar ulterior sa-i comunice acestuia tot ce are nevoie.

 

Facem anchete? Cum am putea arata ca acela este clientul nostru? Cum sa il convingem pe vanzator ca acel client are legatura cu noi si trebuie sa ne plateasca comision pentru vanzare, desi nu am participat efectiv cu acesta? De ce? Din cauza lui bineinteles; pentru ca incearca sa evite un comision, si in felul acesta se expune si la alte riscuri... dar despre ele vom vorbi intr-un articol viitor.

 

Singura metoda prin care putem sa ne acoperim, este aceasta clauza de exclusivitate, care presupune ca orice vanzare, indiferent carui client, daca al agentiei, sau aparut din cer, bineinteles tot ca urmare a demersurilor facute de noi, clientul vanzator trebuie sa achite acel comision cu care a fost de acord la inceput.

 

Este vorba de fapt despre un onorariu de succes. El nu prezinta niciun risc. Daca imobilul nu se vinde pana la expirarea contractului, proprietarul ramane cu casa si din acel moment poate sa intreprinda ce masuri doreste el pentru vanzarea imobilului.

 

Avand in vedere cele mentionate mai sus, puteti fi siguri ca, agentia se va implica intotdeauna pentru a va promova proprietatea, pentru ca este in interesul ei sa-si incaseze comisionul si sa-si recupereze banii platiti.

 

Am putea sa nu dam informatii cumparatorilor la telefon, insa acest lucru ar scadea sansele de vanzare ale imobilului. Unde mai pui ca, nu toti ar intelege de ce nu dam informatii complete atunci cand suntem sunati.

 

Acum nu o sa exagerez. Nu ni se intampla tot timpul aceste lucruri. Insa, in mod clar, in marea majoritate a cazurilor, ne confruntam cu astfel de situatii. Agentia este factorul determinant al tranzactiei, depunand toate diligentele necesare, iar contractul cu clauza de reprezentare exclusiva, ii confera o oarecare garantie, certitudine ca nu munceste degeaba.

 

Peste tot in tarile civilizate, se lucreaza asa, in marile orase toate agentiile imobiliare de renume promoveaza conceptul de reprezentare exclusiva.

 

Si acum, inainte de final...

 

Un sfat:

Pentru a eficientiza, procesul de tranzactionare si pentru a creste nivelul de profesionalism in serviciile oferite de un consultant/agentie imobiliara este nevoie sa lucrati in sistem de reprezentare exclusiva. Lasati o singura agentie, indiferent care este ea, sa se ocupe de promovarea proprietatii dumneavoastra. Astfel agentia/agentul va/vor intoarce increderea acordata, si veti vedea rezultate, in urma colaborarii.

Este bine sa intelegeti ca, atat timp cat voi nu acordati incredere unei agentii prin semnarea acestui contract, ea nu isi investeste resursele pentru a promova ceva pentru care nu are siguranta ca isi va recupera investitia si drept urmare nu va depune efort inutil.

 

CITITI CU ATENTIE, NU SEMNATI, DACA NU SUNTETI DE ACORD, NU APELATI, NU ANGAJATI OAMENI SA MUNCEASCA GRATIS PENTRU DUMNEAVOASTRA, DACA STITI CA NU INTENTIONATI SA RESPECTATI CONTRACTELE, ALTFEL SE AJUNGE LA SITUATII NEPLACUTE.

GANDITI-VA: DACA NICI DUMNEAVOASTRA NU VA PLACE SA MUNCITI SI SA NU FITI PLATITI PENTRU EFORTUL DEPUS, NICI NOUA NU NE PLACE ACEST LUCRU. SI NOI AVEM FAMILII, RESPONSABILITATI SI OBLIGATII, LA FEL CA ORICE ALTA PERSOANA DE PE ACEST PAMANT.

0737 800 000