Greseala pe care o fac clientii cand apeleaza la o agentie

Incep acest articol prin a va ura La multi ani! Fie ca acest an sa va aduca sanatate, bucurii si impliniri pe toate planurile.

 

Ceea ce va voi povesti in continuare s-a intamplat chiar in noaptea de revelion.

 

Pe data de 01.01.2019, o persoana a cerut o recomandare de agentie imobiliara, pe un grup de facebook.

 

Grupul avea undeva in jur de 18.000 membri.

 

Dupa cateva pareri, sugestii de agentii sau agenti, de catre membrii acelui grup, apare o postare a unui individ, care se plictisea teribil probabil de revelion, sau avea vreo frustrare si anume :

 

“Sa nu semnati contracte cu agentia Domina, daca ati semnat reziliati de indata”.

 

Initial, m-am speriat. M-am gandit ca a patit ceva grav in relatia de colaborare cu noi, asa ca am verificat si mi-am intrebat colegii.

 

Nu l-am recunoscut dupa numele de pe Facebook, numele sau real fiind altul.

 

El nici nu era clientul agentiei, nu colaborase personal cu noi. Ii raspund frumos politicos. Aveti mai jos mesajul pentru a vedea.

"Daniel Constantin: Atenție la agențiile imobiliare, nu acceptați clauza de exclusivitate, evitați agenția Domina Imobiliare, daca ați încheiat deja un contract, denunțați-l de îndată.

Ruben Draghici: Domnule Daniel Constantin, daca aveti nemulțumiri intemeiate, adresati-le forurilor competente sa le analizeze, nu pe grupuri de cetățeni civilizați." 

 

In plus nu cred ca ati colaborat vreodata cu agentia Domina Imobiliare!

 

Acesta continua, desi toate comentariile acelei postari erau pro Domina si impotriva lui.

Inclusiv administratorul grupului l-a avertizat si i-a spus sa inceteze, ca il va elimina de pe acest grup, grupul fiind pentru altceva destinat nicidecum pentru dezbateri de genul.

Trebuie sa-i multumesc acestui individ, pentru ca m-a determinat sa scriu acest articol.

Nu ma prea pricep eu la scris, dar motivatia a fost prea puternica. Mai jos gasiti articolul.

---------------------------

M-am hotarat sa scriu acest articol pentru a clarifica o situatie destul de des intalnita; aceea in care clientul dupa ce apeleaza la serviciile unei agentii imobiliare, si anume semneaza un contract prin care angreneaza niste oameni, munca lor, a intregii echipe, pentru vanzarea unei proprietati imobiliare, mai exact pentru semnarea contractului de reprezentare, pentru consultanta de specialitate cu privire la actele necesare vanzarii, consilierea cu privire la stabilirea pretului corect de vanzare, iar ulterior vizionarea imobilului, realizarea unui set de fotografii, promovarea lui pe diferite site-uri de specialitate si aici ma refer si la poze interior, exterior, cu imobilul, adresa exacta prin pozitionarea  acestuia pe harta, amplasarea de bannere la locatia respectiva, inscriptionate cu mesajul  “De Vanzare” sau dupa caz “De Inchiriat” , trimiterea de emailuri cu prezentarea proprietatii catre intreaga baza de date cu persoane care au cerinte asemanatoare, organizarea de sesiuni de vizionare cu potentiali clienti si multe alte demersuri pe care nu le mai mentionez aici, ajunge sa tranzactioneze imobilul.

 

Toate aceste demersuri sunt facute conform obligatiilor contractuale asumate initial si pe care clientul le-a contractat la libera sa alegere, fara a fi constrans, fara a plati ceva pentru toate aceste resurse, timp, energie, bani, etc pe care agentia si consultantul imobiliar le investesc initial din propriul buzunar, asumandu-si un risc, acela ca in cazul in care imobilul nu este vandut in perioada contractului, agentia ramane cu investitia si timpul alocat pierdut, fara a incasa nimic de la client.

 

Pentru a fi un echilibru, pentru a fi echitabil pentru ambele parti implicate, atat pentru client cat si pentru agentie, clientul ofera in schimbul acestor servicii primite, dreptul exclusiv ca acea agentie sa se ocupe de imobilul sau. Ofera acest drept prin semnarea unui contract de prestari servicii, de 3 pagini, fara clauze ascunse, un contract simplu de inteles, care a fost si vizat de ANPC, cu privire la faptul ca nu incalca drepturile consumatorului, nu contine clauze abuzive si ca respecta legislatia in vigoare.

 

Contractul ii este explicat la inceput, inainte de semnarea lui.

 

De asemenea, in unele situatii ii este trimis si un draft al contractului prin email, inaintea intalnirii pentru semnare. Mentionez acest lucru pentru ca vreau sa scot clar in evidenta ca, potentialul client are suficient timp sa studieze contractul in liniste, sa se consulte cu diferite persoane, si  ulterior, daca este de acord cu conditiile acestuia, sa il semneze.

 

Din momentul semnarii contractului, agentia incepe sa isi faca treaba cum stie ea mai bine, pentru promovarea respectivului imobil.

 

Dupa ce clientul semneaza contractul, avand incredere in serviciile agentiei pe care a angajat-o sa se ocupe de proprietatea sa, acesta nu trebuie sa mai faca nimic. Toate obligatiile (amintite si mai sus) cad in sarcina agentiei.

 

Aceasta investeste bani, resurse, in promovarea ofertei, merge la fata locului, face poze, inspecteaza proprietatea pentru a o putea prezenta cat mai bine potentialilor clienti, da sfaturi vanzatorului pentru a o face mai atractiva, monteaza bannere publicitare la fata locului pe proprietate cu semnul DE VANZARE sau dupa caz DE INCHIRIAT.

 

In urma eforturilor depuse in vederea promovarii imobilului, mii de persoane vad anuntul, atat online, la sediul agentiei, cat si la fata locului dupa vizionarea cu agentia si este normal ca, la un moment dat, sa apara un cumparator.

 

O parte din acesti clienti incearca sa ia legatura separat cu proprietarul, din diverse motive, cum ar fi:

 

- din dorinta de a negocia pretul (cred ca pretul cerut si afisat de agentie este mai mare),

 

- sau cred ca agentia nu este de acord cu negocierea si cu pretul propus de ei, si il influenteaza pe vanzator sa nu accepte, de parca ea nu are interesul sa se faca tranzactia, sa incaseze comisionul, chiar daca este el putin mai mic, este sigur.

 

Si asa incepe adevarata problema.

 

Clientul vanzator, cel care a semnat contractul, uita, nu doreste sa mai tina cont de obligatiile asumate, se vede cu treaba rezolvata, se lasa influentat de cumparatorul care il cauta si ii propune sa faca tranzactia “ocolind” agentia, desi in multe cazuri si acestia au contracte semnate, daca s-au prezentat la sediul agentiei.

 

Exista de asemenea cazuri in care, cumparatorii obtin informatiile telefonic, sau din anunt si se duc singuri la adresa imobilului. 

 

Pentru noi, teoretic, nu este nicio problema, spunem noi, atat timp cat este clauza de exclusivitate, motiv pentru care si punem poze din exterior, anunturi cu harta locatiei, facem toate acestea pentru a creste sansele de vanzare, cu gandul ca acel contract este respectat, si nu avem nicio problema in a ne recupera investitia facuta pe riscul nostru si obtinerea unui profit in anumite situatii, in functie de cat timp dureaza, pretul la care se vinde proprietatea (pret pe care proprietarul il accepta, el putand refuza orice oferta de pret mai mica decat pretul solicitat) si cat am ajuns sa cheltuim cu promovarea ei pana la momentul vanzarii.

 

Ce spune proprietarul in apararea sa?

 

Ca nu am vandut-o noi, ca el singur a reusit...

 

Bun, atunci eu vin si va intreb, domnule proprietar: Cum de nu ati reusit singur, inainte sa veniti la agentie, sa va vindeti imobilul?

 

Ii mai adresez o intrebare suplimentara: Imi puteti spune macar numele clientului care v-a cumparat casa? Ca sa verificam si noi in baza de date, activitatile noastre cu privire la proprietatea dumneavoastra. Astfel va putem arata poate, ca are legatura cu demersurile noastre, ca este vorba de o persoana care ne-a sunat, sau cineva care a vazut un afis sau un email (avem o evidenta clara pentru un control mai bun)...

 

Proprietarul imi raspunde ca nu stie cum il cheama pe cumparator... sau evita sa ne spuna... lucru care deja ne pune pe ganduri.

 

Ii spun: Stiti, noi am cheltuit bani, am depus eforturi pentru promovarea imobilului dumneavoastra, si alta a fost intelegerea..

 

El ( proprietarul imobilului): Da, dar nu ati vandut-o.

 

Eu: Nu am vandut-o pentru ca nu ne-ati lasat sa o vindem. Noi am facut tot ce puteam, ii spun in continuare. Dar inutil... pentru ca el o tine pe a lui "a vandut singur, nu datoreaza nimic".

 

Mai sunt si situatii in care nu mai raspund la telefon, cand sunt sunati de catre agentie pentru a confirma o intalnire pentru vizionare.

 

De ce oare?

 

Pentru ca ei deja au vandut-o, si incearca sa evite, lasand lucrurile in aer, in felul acesta crezand ca scapa de comisioanele agentiei.

 

A aparut din senin, ca prin minune, un cumparator, desi ei poate nu au anuntat pe nimeni ca vand, nu au facut niciun demers, si chiar daca ar fi anuntat sau facut ceva si pe cont propriu, nu este relevant, pentru ca stiu foarte bine ca indiferent de situatie, trebuie sa plateasca comision, daca se vinde acel imobil.

 

In contract scrie clar: daca se vinde indiferent in urma eforturilor depuse de proprietar pe cont propriu, sau in urma aducerii unui client de catre agentie la usa clientului, acesta (proprietarul) plateste comision. 

 

In situatia in care, in perioada in care contractul este valid, intre agentie si client, daca agentia nu reuseste sa vanda proprietatea, clientul nu plateste nimic.

 

Nu conteaza daca agentia a platit anunturi la site-uri partenere pentru promovarea ofertei, a cheltuit bani pe combustibil la deplasari, a stat ore/zile intregi sa convinga clientul sa cumpere acea proprietate, efectiv s-a dedicat ca si cand era oferta proprie, avand acel mandat de reprezentare.

 

Poate va intrebati de ce sa plateasca comision daca nu a venit agentia cu clientul de manuta?

 

Simplu. Va explic, pentru ca nu in toate situatiile, agentia poate sa aiba un control asupra tuturor persoanelor cu care intra in contact.

 

Agentia nu poate sa semneze cu toti clientii cumparatori contract de vizionare, ca ulterior sa il prezinte proprietarului si sa poata face dovada ca acel client ii apartine.

 

De ce? Pentru ca sunt si clienti cumparatori, care solicita la telefon dupa ce vad anunturile, informatii clare, precise, referitoare la adresa imobilului, cu scopul de a ajunge singuri, din diverse motive.

 

Credeti ca acel cumparator ii va spune vreodata vanzatorului de unde stie de anunt?

 

Sau daca-i va spune, acesta din urma va recunoaste, va veni la agentie si ne va ruga cu bani, pentru ca agentia si-a facut treaba bine, a promovat-o si a aparut un cumparator?

 

Ma indoiesc.

 

Si chiar daca am avea posibilitatea sa semnam contracte cu toti clientii, cumparatori, care suna la anunt, un client care vine la vizionare, poate sa fie un interpus pentru altcineva, doar sa culeaga informatiile necesare, iar ulterior sa-i comunice acestuia tot ce are nevoie.

 

Facem anchete? Cum am putea arata ca acela este clientul nostru? Cum sa il convingem pe vanzator ca acel client are legatura cu noi si trebuie sa ne plateasca comision pentru vanzare, desi nu am participat efectiv cu acesta? De ce? Din cauza lui bineinteles; pentru ca incearca sa evite un comision, si in felul acesta se expune si la alte riscuri... dar despre ele vom vorbi intr-un articol viitor.

 

Singura metoda prin care putem sa ne acoperim, este aceasta clauza de exclusivitate, care presupune ca orice vanzare, indiferent carui client, daca al agentiei, sau aparut din cer, bineinteles tot ca urmare a demersurilor facute de noi, clientul vanzator trebuie sa achite acel comision cu care a fost de acord la inceput.

 

Este vorba de fapt despre un onorariu de succes. El nu prezinta niciun risc. Daca imobilul nu se vinde pana la expirarea contractului, proprietarul ramane cu casa si din acel moment poate sa intreprinda ce masuri doreste el pentru vanzarea imobilului.

 

Avand in vedere cele mentionate mai sus, puteti fi siguri ca, agentia se va implica intotdeauna pentru a va promova proprietatea, pentru ca este in interesul ei sa-si incaseze comisionul si sa-si recupereze banii platiti.

 

Am putea sa nu dam informatii cumparatorilor la telefon, insa acest lucru ar scadea sansele de vanzare ale imobilului. Unde mai pui ca, nu toti ar intelege de ce nu dam informatii complete atunci cand suntem sunati.

 

Acum nu o sa exagerez. Nu ni se intampla tot timpul aceste lucruri. Insa, in mod clar, in marea majoritate a cazurilor, ne confruntam cu astfel de situatii. Agentia este factorul determinant al tranzactiei, depunand toate diligentele necesare, iar contractul cu clauza de reprezentare exclusiva, ii confera o oarecare garantie, certitudine ca nu munceste degeaba.

 

Peste tot in tarile civilizate, se lucreaza asa, in marile orase toate agentiile imobiliare de renume promoveaza conceptul de reprezentare exclusiva.

 

Si acum, inainte de final...

 

Un sfat:

Pentru a eficientiza, procesul de tranzactionare si pentru a creste nivelul de profesionalism in serviciile oferite de un consultant/agentie imobiliara este nevoie sa lucrati in sistem de reprezentare exclusiva. Lasati o singura agentie, indiferent care este ea, sa se ocupe de promovarea proprietatii dumneavoastra. Astfel agentia/agentul va/vor intoarce increderea acordata, si veti vedea rezultate, in urma colaborarii.

Este bine sa intelegeti ca, atat timp cat voi nu acordati incredere unei agentii prin semnarea acestui contract, ea nu isi investeste resursele pentru a promova ceva pentru care nu are siguranta ca isi va recupera investitia si drept urmare nu va depune efort inutil.

 

CITITI CU ATENTIE, NU SEMNATI, DACA NU SUNTETI DE ACORD, NU APELATI, NU ANGAJATI OAMENI SA MUNCEASCA GRATIS PENTRU DUMNEAVOASTRA, DACA STITI CA NU INTENTIONATI SA RESPECTATI CONTRACTELE, ALTFEL SE AJUNGE LA SITUATII NEPLACUTE.

GANDITI-VA: DACA NICI DUMNEAVOASTRA NU VA PLACE SA MUNCITI SI SA NU FITI PLATITI PENTRU EFORTUL DEPUS, NICI NOUA NU NE PLACE ACEST LUCRU. SI NOI AVEM FAMILII, RESPONSABILITATI SI OBLIGATII, LA FEL CA ORICE ALTA PERSOANA DE PE ACEST PAMANT.