La ce să fii atent când vinzi apartamentul

Dacă te-ai hotărât să-ţi vinzi apartamentul, pe parcursul acestui articol îţi voi prezenta aspectele la care trebuie să fii atent când vinzi un apartament, îţi voi explica paşii necesari pentru a-l transforma din vis în realitate şi-ţi voi enumera actele necesare vânzării apartamentului.

E foarte posibil să găseşti răspuns la unele întrebări pe care nici nu ştiai că trebuie să ţi le pui.

Vei găsi inserate şi câteva sfaturi pentru vânzarea apartamentului, menite să te ajute să îţi vinzi mai rapid şi mai uşor apartamentul.

În majoritatea timpului, procesul de vânzare a unui apartament tinde să fie anevoios, dar o organizare eficientă grăbeşte lucrurile şi le face să pară floare la ureche.

Cum să îţi vinzi apartamentul în 6 paşi simpli:

1. Actele la zi

Înainte să îţi faci planuri cu privire la preţ sau la cum vei cheltui banii pe care-i obţii din vânzarea apartamentului, trebuie să te asiguri că ai toate actele pregătite.

Nu vrei să rişti să găseşti cumpărătorul perfect şi să fii nevoit să amâni vânzarea datorită actelor. 

Din fericire, actele necesare vânzării unui apartament în 2018 nu au suferit deocamdată modificări faţă de anii precedenţi. 

Actul care atestă că apartamentul este proprietatea ta, în original

Acest document, în funcţie de provenienţa apartamentului, poate fi:

  • contract de vânzare - cumpărare
  • contract de schimb;
  • certificat de moştenitor;
  • contract de donaţie;
  • sentinţă definitivă de divorţ.

Actul de identitate (buletinul)

Certificatul fiscal

Este actul care dovedeşte că apartamentul este înregistrat pe numele tău la administraţia financiară şi că toate datoriile faţă de stat au fost achitate. Îl obţii de la primărie, mai exact de la Compartimentul de Registratură al Direcţiei de Taxe şi Impozite. 

Ca peste tot, e nevoie de anumite documente pentru eliberarea certificatului fiscal:

  • carte de identitate - atât copie, cât şi original;
  • completarea unei cereri tip;
  • doar dacă e cazul, original şi copie - certificat de căsătorie, de naştere, de deces, de moştenitor, sentinţă de divorţ

ATENŢIE! Certificatul fiscal se oferă doar proprietarului, prin prezentarea cărţii de identitate şi doar prin procură notarială/împuternicire avocaţială altcuiva. De asemenea, valabilitatea acestuia este de 30 de zile.

Chitanţa de la ultima factură de electricitate achitată

Planul cadastral

Acesta se eliberează de către un inginer specializat în domeniu. Pentru realizarea documentului, trebuie să prezinţi:

  • cartea de identitate a proprietarului/proprietarilor - 2 copii xerox;
  • actul de proprietate al apartamentului - 2 copii xerox, din care una legalizată;
  • certificatul fiscal

Inginerul cadastrist îţi va da să completezi o cerere tip și una pentru înregistrarea în cartea funciară, dar şi o declaraţie pe propria răspundere referitoare la delimitarea locuinţei.

Certificatul de căsătorie sau sentinţa de divorţ (doar dacă este cazul) 

O adeverinţă de la asociaţia de proprietari/locatari

Se justifică prin aceasta că nu există datorii la întreţinere. Este nevoie de 2 exemplare semnate şi ştampilate de către preşedintele şi administratorul asociaţiei.

Anexate adeverinţei trebuie să fie şi chitanţa ultimei plăţi la întreţinere.

Încheierea de carte funciară

Aceasta se obţine de la Oficiul de Cadastru al Agenţiei Naţionale de Cadastru sau de la Judecătorie.

Extrasul de carte funciară

Am ajuns în cele din urmă la ultimul element al listei.

Extrasul în cauză reprezintă situaţia juridică a apartamentului şi conţine practic istoricul acestuia (numele proprietarilor, ipoteca, privilegii etc.).

Notarul care face contractul de vânzare cumpărare se ocupă de eliberarea acestui document de la Biroul de Carte Funciară, însă are nevoie de anumite acte pentru a-l crea:

  • copii ale cărţilor de identitate ale proprietarilor;
  • copie a actului de proprietate;
  • dovada de intabulare a apartamentului;
  • completarea unei noi cereri tip.

ATENŢIE! Valabilitatea extrasului de carte funciară se obţine la 1-2 zile de la depunerea hârtiilor şi este valabil 10 zile începând cu ziua depunerii cererii.

 

2. Preţul corect

Abia acum a sosit momentul în care te poţi gândi la bani. Ce sumă vrei să obţii pentru vânzarea apartamentului tău? Cu siguranţă una cât mai mare. Aşadar, dacă îţi doreşti să îl vinzi cu adevărat, te vei gândi la o situaţie win-win (câştig-câştig) cu cumpărătorul apartamentului.

Te vei interesa ce preţuri au apartamentele similare cu cel oferit de tine, vei trece în revistă toate facilităţile zonei şi imobilului propriu-zis, iar la final vei trage linie. 

Care să fie preţul corect? Nu uita, cu cât vei încerca să vinzi apartamentul mai scump, cu atât potenţialii clienţi sunt mai greu de găsit.

 

3. Începe promovarea proprietăţii prin anunţuri de tipul "Apartament de vânzare"

De îndată ce ai publicat primul anunţ, potenţialii cumparatori vor începe să apară.

Să fie un anunţ online (pe olx.ro, storia.rohomezz.ro sau lajumate.ro) ori unul în presa locală? Alegerea e doar a ta. Nu ezita să foloseşti fotografii, video şi o descriere complexă şi cuprinzătoare. 

 

4. Vizite la domiciliu

Te-ai ocupat de acte, de preţ şi de publicitate. Perfect. Oamenii interesaţi vor începe să te contacteze pentru a vedea apartamentul, în funcţie de cât de eficient te-ai descurcat până la acest pas.

Fii pregătit să răspunzi la tot felul de întrebări în timpul vizitelor, de la cele generale legate de vecini şi până la cele îndreptate spre negocieri. Felul în care gestionezi situaţiile va determina reuşita sau eşecul vânzării apartamentului.

 

5. Condiţiile contractului de vânzare-cumpărare

După îndelungate vizite şi dezbateri, va sosi şi cumpărătorul potrivit al apartamentului. Astfel că, momentul stabilirii condiţiilor contractului poate fi considerat cel mai sensibil.

Dacă te întrebi în cât timp trebuie să eliberezi apartamentul sau cine plăteşte notarul în urma autentificării contractului de vânzare-cumpărare, vei găsi răspunsurile în rândurile următoare.

Termenul de eliberare a apartamentului vândut este în medie de 30 de zile, dar poate suferi modificări în funcţie de alegerea părţilor implicate. Acest detaliu se specifică în contract.

Cine plăteşte taxele notariale, vânzătorul sau cumpărătorul? Răspunsul e simplu: cumpărătorul. Acesta este şi motivul pentru care el alege în general notarul la care va avea loc tranzacţia, dar şi data în care se va întâmpla.

Dacă vrei, totuşi, ca în calitate de vânzător să îţi faci o impresie cu privire la valoarea taxelor notariale, intră pe site-ul nostru la Informaţii - Calculator taxe notariale. Suntem mereu pregătiţi, deoarece ne pasă de tine.

Alte lucruri menţionate în contract pot fi: dacă se plăteşte suplimentar pentru anumite îmbunătăţiri aduse apartamentului şi modalitatea de plată, precum şi moneda în care se face aceasta. Nu pierde din vedere faptul că băncile percep comisioane pentru retragerea banilor!

 

6. Semnarea contractului de vânzare-cumpărare

Dacă părţile sunt de acord, actele sunt în regulă, au stabilit clauzele contractuale, se poate semna la notariat contractul de vânzare - cumpărare.

Dacă ţi se pare mult prea complicat să te ocupi singur de fiecare detaliu în parte, este mai bine să apelezi la ajutorul unui profesionist în domeniul imobiliar.

Un agent imobiliar cu experienţă ştie cum să îţi pună apartamentul în valoare şi să îţi facă oferta cunoscută. Va fi alături de tine la fiecare pas şi te va îndruma astfel încât să faci cele mai bune alegeri.

În plus, prin implicarea acestuia poţi ajunge să câştigi mai mulţi bani decât persoanele care preferă să se descurce singure cu vânzarea unui apartament similar cu al tău.

Noi, echipa Domina Imobiliare, îţi stăm la dispoziţie pentru orice informaţie  la 0737 800 000.

0737 800 000